Lokal mat på krogen och på borden
Matakademien i Jämtland/Härjedalen samverkan med länets Restauranger, mathantverkare, råvaruproducenter, handlare, konsumenter och hemmakockar samt våra smakfulla matställen i länet. Vilket bidrar till ökad måltidsturism med lokal mat som reseanledning.
Våra arrangemang sker i samarbete med Studiefrämjandet.
Planerade verksamheter i Matakademien
Workshop om lokal mat som reseanledning och näring på Residenset jan 2020.
Klicka här:
Matakademien riktar oss till marknaden såväl inom länet som utanför (bl.a. turister). Matakademien har fokus på att öka kunskapen om och spridningen av länets höga kvalitet på råvaror och förädling av dessa och vårt Mathantverk samt våra smakrika restauranger och matställen. Här nedan några av våra marknadsaktiviteter att ta del av och/eller kunna medverka som funktionär inom.
MATAKADEMIEN REKOMMENDERAR LOKAL MAT PÅ KROGEN OCH PÅ BORDEN
Vi utvecklar möjligheter till att marknadsföra de krogar och smakställen i länet som arbetar med hållbart fokus och som har ett stort inslag av lokala smakrika råvaror i sina maträtter. Dessa krogar kommer att synliggöras på Matakademiens hemsida samt genom marknadsföring via vår nya webbsite, riktad till ökad Måltidsturism: www.jamtlandculinary.com
VÅRMARKNAD PÅ JAMTLI MED DELTÄVLING FÖR SM I UTOMHUSMATLAGNING
Matakademien deltar på Jamtlis vårmarknad med en Smakjury som utser årets vinnare.
ÅRETS MATUTMÄRKELSEDAG I JÄMTLANDS LÄN
Eventet genomförs i Residensparken under Yranveckan med en Minimatmarknad med Mathantverkare. Inramning med Jämtländsk fäbodsprofil. Följande utmärkelser delas årligen ut: Årets Mathantverkare, Årets Lokala Råvaruproducent, Årets Jämthandlare, Årets Jämtbryggare/Dryckesprofil, Årets Matdoldis och Årets Matrestaurang/Smakställe
Årets Matbudskpare och Matdestination.
ÅRETS FJÄLLKOCK
Matakademien är arrangör för finalen i Kocktävlingen Årets Fjällkock som genomförs vid Restaurangskolan i Åre under Åre höstmarknad. Tävlingen riktar sig till alla som tycker om att laga god mat. Receptets ingredienser ska vara hämtade från regionen med typiska råvaror/mathantverk från fjäll, skog och sjö. Det får också finnas ingredienser som utvecklar vår matkultur med nya impulser och idéer. Se mer under på webbsidan: www.fjallkock.se
Tävlingsrecept skickas in för att gallras ur i en semifinal. Vänta inte med att skicka in era recept. Skicka redan in redan nu. Sista inlämningsdag är 15 augusti till info@fjallkock.se
SKÖRDEFESTEN i JÄMTLAND/HÄRJEDALEN UNDER SEPTEMBER MÅNAD
Skördefesten är en smakfull reseanledning, vilken ger dig en unik möjlighet att besöka öppna gårdar runt om i Jämtland Härjedalen. Här träffar du bonden och din lokala mathantverkare med smakar från ortens matkultur. Handla jämtländska hålbara råvaror och mathantverk i trevliga gårdsnära butiker samt att Ni får uppleva nya spännande möten och aktiviteter runt om i länet.
KURS I ATT BEDÖMA MAT OCH MATSTÄLLEN
Efter kursen ska Ni kunna prova mat på restauranger eller att kunna vara medlem i en jury. Under kurstillfället kommer vi att undersöka de olika smaker vi kan upptäcka i maträtterna.
Vi lär oss mer om att anpassa mat med dryck harmoni. Hur smakar maten till vin eller en annan dryck. En samverkan med Munskänkarna planeras för avsmakning av våra Restauranger då de testar Årets Vinkrogar med utdelning av druvklasemblemet.
KONCEPT FÖR AKTIVITETER I PROJEKTET MATKOMPETENSCENTRUM
Vara en kunskapslänk till restauranger, krögare och handel med hållbara och lokala matprodukter för att stimulera nytänkande och utveckling av gastronomiska arrangemang som bidrar till ökad Måltidsturism.
(Syftet är att skapa förutsättningar för restauranger i länet som ytterligare stärka sin profil
med lokala råvaror och lokalt hållbara producerade livsmedel att kunna genomföra
måltidsupplevelser utifrån koncept i samverkan med producenter).
Skapa kriterier och markörer för att premiera våra restauranger/matställen att erbjuda mer lokal mat till lokala kunder och turistande gäster.
(Syftet med aktiviteterna är att stimulera nytänkande och utveckling av
regionens kokkonst för ökat intresse av loka smaker för bordsgästerna).
(Syftet är att kunna öka konsumentens/kundens medvetenhet om hållbar och lokal mat
samt att hushålla med våra resurser samt minska matsvinnet. Målsättningen är att
bistå hela matkedjan med fakta för att kunna förklara värdet av lokal mat och
därmed erhålla både ideella och ekonomiska värden).
SÄSONGSMARKNADER HOS EN HANDLARE.
Dubbelklicka här för att lägga till din egen text.