Årets Fällkock
Bakgrund om årets fjällkock
Matakademiens vision är att medverka till att skapa Europas mest kreativa matregion genom att stödja, stimulera och inspirera aktörer inom gastronomin i samverkan med våra målgrupper:
- Råvaruproducenter
- Mathantverkare/Handlaren
- Matlagaren/Kocken
- Presentatören, - Restauratören/Restauranger
- Konsumenten/Matnjutaren.
Matakademiens uppgift är att i nätverk tillsammans med andra matintressenter och kunskapsspridare möta våra målgruppers behov för att synas, utvecklas och marknadsföras: -
- Vara en katalysator i regionen för utveckling av vår matkultur till ständigt nya smakupplevelser.
- Via gastronomiska arrangemang skapa ett ökat medieintresse för att synas. och därmed öka fokus på vår kreativa matregion.
- Skapa återkommande intressanta och lärande seminarier för våra målgrupper.
Målsättning:
- Att utveckla vår matkultur allt ifrån fäbodvallarnas tid och att följa tidens trender och förfina vår matkonst till nya smakupplevelser.
- Att genomföra gastronomiska och kulinariska arrangemang för att skapa medieintresse som gynnar vår vision om att profilera vår region att bli "Europas Kreativaste Matregion".
- Att öka samverkan mellan aktörer i regionen verkande inom det gastronomiska, matkulturella, livsmedelsproducerande, livsmedelsdistributör och vinprovarnas intresseområden.
Regler för Årets Fjällkock:
- Receptets ingredienser ska vara hämtade från regionen med typiska råvaror och mathantverk från fjäll, skog och sjö. Det får också finnas ingredienser som utvecklar regionens matkultur med nya impulser och idéer.
- Tävlingsrätt är varmrätt: Den tävlande tar fram ur sitt recept 4 st presentations tallrikar som smaktallrikar för juryn.
- Redskap: I tävlingsköket finns det som är standard i ett restaurangkök. Personliga redskap som t.ex. knivar mm medtages av respektive tävlande efter eget fritt val. Se detaljer för tävlingsregler, enligt ovan.
- Huvudaktiviteter: 1.Kock och receptmönstring är en semifinal där juryn tar ut finalrecepten, 2. Final, 3. Tidning/Web Tv-reportage med kockarna under finalen, 4. Supé och prisutdelning med Landshövdingen.
- Organisation i stort (roller och uppgifter): - En jury bestående av sju personer. Planering enligt aktivitetsplan. - Organisation och nyckelpersoner. - Presschef för regional och nationell marknadsföring.
- Uppföljning: Tävlingen följs upp efter varje genomförd kocktävling där erfarenheter och förbättringsförslag ständigt utvecklar Årets Fjällkock.
Med vänlig hälsning